lørdag 21. april 2007

Buss og betaling

Hvordan klarer enkelte mennesker å leve så totalt i sin egen verden at de ikke klarer å følge med i denne?

Hver eneste gang jeg reiser med bussen, skjer akkurat det samme. Det kommer på minst en person som i det han eller hun har tatt skrittene inn i bussen, plutselig husker at man pleier å betale for seg. Han eller hun begynner jakten på pengene eller busskortet. Sjekker først i lommen man tror man har lagt noe fra seg. Sjekker deretter den andre lommen i jakken. Deretter sjekker man bukselommene. Så begynner noen å klappe seg selv på kroppen. Frisker seg selv liksom. Null lommebok eller kortholder. Bann så på at vedkommende har a) enten en stor ryggsekk med ørten steder å legge fra seg noe eller en stooor veske hvor alt ligger i et eneste stort kaos. Og vær du sikker, dersom dette er en pengebetalende person, så vil vedkommende prøve å finne akkurat beløp med kronestykker og femtiører. Men det er ALDRI NOK! Aldri! Så må de lete etter sedlene sine! Gode Knut!



Vel, sier du, kanskje denne personen ikke pleier å ta bussen så ofte. Da kan det jo være lett å glemme å ha penger klare. Nei, sier jeg. NEI! Den kjøper jeg ikke. Hvis du aldri pleier å ta bussen, så vet du fanden ikke hva det koster en gang og da står du klar med femti- eller hundrelappen i hånden for bussprisene har nok steget siden sist bussen ble brukt, tenker vedkommende. Men det er ti ganger verre når denne personen endelig klarer å finne det han eller hun leter etter - og så er det BUSSKORTET! Enda verre! For denne drittsekken som har holdt bussen stående på holdeplassen, kunne gått inn bak og alle vi andre hadde kommet tidsnok fram!

(Bildet er hentet fra Norges banks sider: http://www.norgesbank.no/

1 kommentar:

hijabinfo sa...

He he... jeg må innrømme at jeg føler meg en smule truffet. For jeg har det ofte sånn at jeg trodde at busskortet var i lommen, eller i lommeboken, eller i rommet utenpå sekken... men så var det ikke der likevel :-)